Rabu, 10 Februari 2010

maWar BerDuri










Dengan nama Allah..




ngantuk nye mata, cam nak tido, tp skrng da pukul 6.38 pm(dkt laptop saya), p xelok lak tdo senja. Jup ag azan lak, nak mandi, nak bsuh tudung. huh, esok da nak balik kelate tp malas nak bangun, chyok2 ar. So nak tulis blog la.. huh, entri kali nie saya nak tujukkan buat sahabat-sahabat perempuan yang saya sayangi. kenapa kita perlu berbangga menjadi wanita. tidak saya nafikan, ramai muslimah yang sudah bertukar identiti. Semasa pengajian saya di UiTM saya tidak nafikan, diowng yang bertukar identiti dr wanita kpd lelaki nie nampak hensemnye.(Plz, saya tidak menggalakkan anda berbuat demikian!) Saya akan cakap kat kawan-kawan saya, tgk perempuan hensem. (ade ke??). Boleh dikatakan sifat-sifat fizikal wanita hampir tiada dalam diri mereka (most of them ade dkt Fak Sains Sukan). Tp saya tahu, walau mcm mane usaha downg ubah penampilan,downg tetap wanita!. Semasa join senamrobik kolej, downg handle la, p saya cakap kat kawan;






"wah..masih perempuan,suara halus, berteriak sana, berteriak sini"






“Dan tidak patut bagi lelaki-lelaki mukmin dan bagi perempuan-perempuan Mu’minah, apabila Allah dan Rasul-Nya menetapkan suatu ketetapan, ada pilihan lain bagi mereka tentang urusan mereka.” (Al-Ahzab: 36)






mari kita dgr satu cerita (nak dgr jer..xnak dengar sudah!!..attention yer, penggunaan bahasa tuk penyesuaian saya)



pada suatu hr...






Rasulullah saw dan serikandinya Saiditina Fatimah sedang berjalan-jalan. sampai je baginda dan anaknya ke pohon tamar, Fatimah nie terpijak la pohon semalu. Sah-sah dia sakit kan and kaki die pun berdarah, die pun cakap la kat Baginda:






" Ayah, apa guna pohon semalu ini"



(guna nada marah)



(kalo kawan saya marah die akan cakap camnie...."what the..." tp die xcakap yg hujung tu)






dengan tenangnya Baginda pun cakap la pohon semalu tu amat berkait rapat dengan wanita. Fatimah terkejut la dengar pengakuan ayahnya itu. Baginda pun bertazkirah la lagi.Wanita nie kena amik pengajaran dari pohon tue dari 4 aspek.






aspek 1: Kalo sentuh pohon semalu, ia tertutup kan? camtu la wanita. kita nie kena ade malunya, kita xnak sewenang-wenangnya orang sentuh kita. kalo xmalu sah-sah die boleh buat ape sahaja. tak kisah la I nak pakai ketat-ketat, dosa I yang tanggung. ape, die ingat arahan Allah leh main-main. mmg la dosa die die tanggung, orang sekeliling lak kena tanggung tuk die t,ayah die, xajar die tutup aurat. kwn-kawan die dan sape2 la sekeliling die.






aspek 2: pohon semalu jugak ade duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. wanita pun perlulah mempertahankan diri dan maruahnya.



for example la, orang laki nie nak mainkan wanita, die kena la mempertahankan dirinya dan maruahnya. kalo zaman jahiliah nie, anak perempuan di bunuh, wanita diperdagangkan, wanita hamba seks. kalo tengok sekarang pun sama jer.






sape jadi model kereta and motor racing?wanita yang berpakaian seksi



nak jadi artis sape kena bukak aurat?wanita jugak



iklan kat tv sape banyak ? wanita






aspek 3: akar pohon semalu nie tunjang. kalo saya belajar sains dulu2, akar nie kuat. so wanita nie kenalah ada ikatan yang kuat dengan Allah Rabbul Alamin.kalo xde ikatan yang kuat, wanita nie mudah goyah. lemah dan selemahnya. Jom wanita mujahiddah!!!






aspek 4: last sekali, semalu akan kucup dengan sendirinya pada waktu senja. Oleh itu wanita kena kembali ke rumahnya sebelum senja bukanya duk kat luar ag time senja2.






Tengoklah ciptaan Allah, boleh wat pengajaran kepada manusia. Even kita kata la,pehal la pohon semalu nie ade kat dunia. bukanya pokoknya cantik,bukannya bunga nya wangi, bukannya ia berbuah. Fikir2 kan wahai mawar berduri....






“Apakah (Allah) yang menciptakan segala sesuatu itu sama dengan yang tidak dapat menciptakan (apa-apa)? Maka mengapakah kamu tidak mengambil pengajaran?” (An-Nahl: 17)









wa...ngantuk sgt2...excited nak blk umah sok after keje..wat sahabat-sahabat saya, ade ag saya xsempat upload gamba..yg nie jer...amek la pengajaran






ya Allah, moga Ilmu ini yang sedikit je ley bermanfaat bg saya dan kawan2






wallahualam






oyasuminasai



nite



wanshang hao








Tiada ulasan: