Ahad, 16 Mei 2010

Di Jalan Dakwah Kami Bernikah








Bismillah
Syukur di beri kesempatan untuk mengenal apa itu BM (Baitul Muslim). Entri kali ini tetiba terfikir sebab saya rindukan Kak Nani (Naqibah di Kerteh). Entahlah, di kampus semua naqibah saya adalah kakak-kakak bujang. Mereka pernah menitik beratkan tentang bm tetapi saya memang tidak memahami dan terkadang konfius + perasaan bercampur baur + tension. Itulah syaitan yang tidak pernah puas memutar belitkan sesuatu perkara yang bermain di fikiran.
Kak Nani sudah berumah tangga, zauj dia bekerja di PCSB. Anak dia 3 orang, semua mujahid-mujahid yang sangat aktif!) Anak dia yang sulung belajar di Sekolah al-Amin (dekat dengan rumah sewa) dan rumahnya di rantau bukit (tempat usrah Kak Yana + maen basketball..he3) dan dia orang Kelantan (kelate mari) sebab tu kot saya rapat dengan dia. Dia berasal dr P.Mas (kg abah), dia pernah duduk di Dungun selama 10 thn. Kak Nani pun kenal ISMA semasa di kampus, banyak persamaan saya dengan dia. Kak Nani pun bawak saya sehingga pergi membeli-belah.Adus..
Kami kenal ketika muqayyam keluarga Terengganu. Sebenarnya orang yang betanggungjawab ke atas saya adalah kak nadia. Kak nadia baru melahirkan mujahid Yusof dan sekarang berada di shah alam bukan di dungun. So kak Nadia transfer saya kat Kak Huda (kak Huda zaujah Akh Syafiq tak dapat hadir sebab bekerja pada weekend) so kak Huda suruh Kak Nani datang amik saya depan PGB. Tunggu punya tunggu (hampir 1 jam) selepas working hour memang menarik perhatian pekerja PGB sebab dak LI buat overtime, barulah kak Nani datang. Perjalanan ke Air Terjun Chemerong memamg jauh, saya kerap tersenguk-senguk di dalam kereta kak Nani (malunya) dan setiap kali pergi program yang jauh-jauh saya mesti tdo...hu2. Saya excited join muqayam (sebab ingatkan antara akhwat jer) tetapi lain pulak jadinya. Muqayam keluarga (so ramai family la yang datang + kanak kanak)..alhamdulillah, nsb baik ada yang akhwat yang masih muda (muda ker...) nanti segan la saya sepanjang program. Dah la bukan lagi dengan sahabat seperjuangan di kampus..hu2..
Saya kerap pergi program dengan dia dan terkadang saya rase macam adik dia pulak dan di mana ada kak nani mesti ada saya, so saya banyak kenal BM jugak semasa naek unser tue. tetapi most program melibatkan family, Tetiba ada saya. Tension jugak, da la budak baru..hu2..Alhamdulillah, saya bole adapt, layan jer anak-anak (kekadang menggangu konsentrasi, di dalam hati ...begini lah anak-anak saya yang akan menjadi ujian bagi saya nanti). So saya banyak belajar pasal bm semasa di isma Terengganu. Boleh kata tak perlu join kursus bm sebab saya sudah melihat dengan mata kepala sendiri. Banyak hikmah yang saya tidak nampak selama ini sebab saya suka melihat dari mendengar!.
" Ya Allah, kau hadirkan di sini adalah merupakkan ketetapanMu"
Syukur..Alhamdulillah
Syukran Ukht Rosanani =)

Tiada ulasan: