Sabtu, 10 April 2010

INDAHNYA UKHWAH..






syukur ke hadrat Ilahi kerana ukhwah keranaNya sangat indah

" Ya Allah, tunjukkilah jalan lurus, jgn Kau pesongkan hati ku setelah Engkau memberi hidayat
kepadaku, Ya Allah, hiasilah diriku dengan sifat mahmudah, jauhilah ku dari sifat mazmumah."


indahnya ukhwah itu, bukan ana tidak pernah merasai ukhwah ketika di kampus dahulu, tetapi rase kelainannya. housmate ana sudi menerima ana ketika ana terasa kerdilnya diri di hadapan tuhan kerana lantaran buruknya akhlak ana di sisi seorang kawan. ketika itu, tangisan yang bercucuran menunjukkan betapa Allah masih sayangkan ana. Masakan tidak, ana terlalu leka dengan dunia, begitulah apabila iman ditarik balik dalam diri. Walau diri ini bukanlah dari setaraf dgn student UTP, rakan masjid UTP mahupun JIM, semua itu bukan alasan untuk ana tidak diterima, sebaliknya kerana sayangkan sesama umat Islam.

Walaupun ana mula menghitung hari lantaran bakal keluar dari rumah ini dan bakal menempuh dunia yang jauh berbeza dan yang patut ana hadapi. sedihnya hati, tuhan saja yang tahu.

  • syud (ketua rumah)
  • atiqah
  • syah
  • aisyah
  • mira
  • syarina
  • zah
  • najah
  • una
syukran. ana dilahirkan istimewa, berada di kalangan UTPian. ana sempat memerhati bahawa antum dianugerahkan Allah nikmat-nikmat yang patut antum banyakkan bersyukur!!
berada di kalangan mereka menyebabkan ana mengetahui perbezaan-perbezaan yang sangat ketara antara student UTP dan dr U laen.

first things yang ana takut hadapi adalah, tnggal di rumah sewa. cerita dr rakan yang selalu menyewa rumah ketika study menyebabkan ana takut. p kerana allah sygkan ana, die memberi ana ujian itu

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu tapi ia terbaik untukmu,dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu tapi ia bukan yang terbaik untukmu" (Al-Baqarah: 216)

kerteh, tmpt ketiga, p ini adalah merupakan rumah-rumah yang dapat mendidik hati-hati manusia yang mahu berubah. kami cube solat jemaah, dan akan bertukar2 iman, pergi usrah sama-sama, riadah kat court basketball di rantau bukit, pg breakfast dan msk2..he3..best


ana banyak bersabar walaupun penat ttp ia mengajar kita kerana ana tau..inallah ha ma sobirin. walaupun 'temper' ana tetiba naek apabila rumah bersepah dan sampah bertambun dan pinggan mangkuk xterbasuh.... ana akan duduk berfikir sejenak...mereka mangsa keadaan. kerana mereka dilahirkan dari keluarga yang berbeza

“Sabarlah (menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati); sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang sabar.”(An Anfal :46)


terima kasih kawan-kawan
ada jodoh kita akan berjumpa lagi..insyaAllah

Rasulullah telah bersabda :
“Janganlah kamu bersahabat kecuali dengan orang yang beriman dan makanan kamu janganlah di makan kecuali oleh orang yang bertakwa”





Tiada ulasan: