Ahad, 26 Julai 2009

dEmi MasE

sahabat-sahabat..satu peringatan buat ana jugak.moga pe yang ana nak smpaikan sampai dalam hati-hati yang membacanya.sekadar perkongsian..tgoklah ilmu yang ana ingin sampaikan,bukan dr ana yang byk khilafnya mahupun dosanya.semoga ilmu yang ana sampaikan bermanfaat..


seringkali selepas penutupan sebuah majlis, mesti kita baca surah al-asr. xpun tu surah yang ana sering baca tuk solat (time kejar mase..he3). yang ana pelik majlis dipenuhi dengan maksiat,nyanyi2 p tutup kat surah nie.hu3.tu la kte pkir2 blk.berapa ramai antara kte yang phm makna surah nie.tu xtermasuk satu kitab suci al-Quran. (hu2..ana pon sering rujuk tafsir).ingat time ana blk kelas n kepenatan rumate ana (also my junior kat fac) cakap..akak2 tau x makna tahiyat awal and akhir.(dalam hati ana..budak nie nak main teka-teka lak.ana penat and jwb ley arr skek2).die pon ckp kat surau mawar tue,ustazah tgo time tazkirah sbb ramai yg xingat.die ckp selame 20 thn solat xphm makne la ekh..(hu2..teringat time kecik-kacik ana reti solat sbb my parents suh)


asas surah al-asr (memerah sesuatu hingga menitis)..xtau lop.p nie la yang dibgtau oleh IBN FARIS-MU'JAM MAQAYIS AL-LUGHAH..(cube teka makna..kui2..ana tau al-lughah tu bahasa..he). SBB tue kot Allah menggunakan perkataan mu'siraat cam tertulis dlm surah an-naba(14

[Dan Kami menurunkan dari awan (mu’siraat) , air hujan yang mencurah-curah.]

Awan ialah mu’siraat yang dikaitkan dengan perkataan al-’asr di mana awan akan ‘diperah‘ bagi menghasilkan hujan yang turun dan dapat kita nikmati dalam kehidupan seharian. Atas roh inilah juga kita memahami al-asr atau masa umur yang Allah kurniakan pada kita. Apa yang perlu kita buat? Kita perlumemerah‘nya sekuat tenaga agar terhasil iman dan amal. Orang yang tidak memerah umurnya akan sentiasa berada dalam kerugian.(btol2)

Selain itu, Allah menyatakan setelah beriman dan beramal soleh, ia tidak berhenti di situ sahaja. Perlu ada nasihat atas dasar kebenaran dan kesabaran kerana dengan kaedah ini sahajalah, kita akan mampu untuk terus beriman dan beramal. Jika tidak, ia akan mendatangkan kelesuan dan keletihan seterusnya kita gugur dalam lapangan iman amal.

Marilah kita sama-sama memerhati makna al-asr yang sebenar-benarnya. Memang ‘amal perlu diusahakan. Ia tidak sepertimana cita-cita kosong (amal – dieja dengan alif mim laam). ‘Amal (dieja ‘ain mim laam) perlu diberi satu tujahan untuk menjadi realiti. Jangan lagi kita menanti dan menunggu, tetapi tujahkan diri kita agar mampu ber’amal dengan sebenarnya.yup..cam ilmu kita simpan xamal..camner jadik..ibarat pokok xberbuah,cam sia-sia je ilmu dalam dr,xberguna.lame2 kte lupa ilmu tue.cam I blaja mandrin la,then da final year i forget everythng,,,only know how to introduce myself jjaaa..

Berkenaan tafsir surah ini pula, ianya diturunkan di Mekah dan mengandungi 3 ayat serta merupakan surah terpendek dan paling ringkas dalam Al Quran.(surah pilihan time solat kejar masa,)

Terdapat kisah semasa penurunan surah ini, iaitu kisah antara ‘Amr bin Al ‘As dan Musailamah Al Kazzab. Musailamah Al Kazzab bertanya pada ‘Amr:

Apa yang telah disampaikan kepada kawan kau (Muhammad) pada masa ini?

‘Amr menjawab:

Surah yang pendek dan padat.

“Apa dia?” tanya Musailamah.

‘Amr membaca:

surah-al-asr-103.jpg

Setelah mendengar ayat yang dibacakan itu, Musailamah berfikir sejenak, lalu berkata.

Hampir serupa dengan apa yang diturunkan kepada aku.

“Apa dia?” tanya ‘Amr.

Hai Wabr (kecil, mamalia berbulu mammal), Hai Wabr! Kamu hanyalah dua telinga dan satu dada dan selebihnya kamu menggali…

Apa pendapatmu ‘Amr? Musailamah bertanya.

Demi Allah! Sesungguhnya, engkau pun tahu bahawa kau ini hanya menipu dusta.

Menurut Abu Bakr Al-Khara’iti dalam bukunya Masawi’ ul-Akhlaq, Wabr itu adalah menyerupai kucing, dan benda paling besar pada Wabr adalah kedua telinganya, torsonya. Musailamah cuba meyakinkan orang lain, namun seorang penyembah berhala pun tidak mempercayai segala kata-katanya. Semua itu adalah antara sebab dia digelar Al Kazzab iaitu seorang pendusta dan penipu.

Imam At Tabrani merakamkan bahawa – apabila dua orang sahabat Rasulullah bertemu, mereka tidak akan berpisah melainkan salah seorang membaca surah ini, surah Al ‘Asr dan yang seorang lagi menyampaikan salam.(jum ikut ..nde baik kan2)


ai nie(4 syaaban..7 syaaban hari lahrir ana..he3)..ana involve wif accdent kwn ana drve,car by car.my lutut sakit lorh skng coz i don't were seat belt.kenangan pahit kat utm.maybe,diz is my last time kat utm kot.hu2.ingat lak.allah xcabut nyawa ana compare orang2 lain.alhamdulillah.p ana takut arr nak drve.ana fobia..hu2.dalam sekelip mata.masa yang ibarat pedang la..hu2.teringat lak surah nie..kalo ana dan kwn naik kete ai sabtu,tetiba accdent camner?.hu2..allah rahmati kami..

1 ulasan:

Nur Azila Yahaya berkata...

assalamualaikm..
bagus n3 ni..thanks r..


macam mana skrg? dah ok ke...
miss u, lama sgt tk nampak...