Sabtu, 6 November 2010

Tahap-tahap solatku



Salam alay’kSahabat2, pe khbr iman kte hari nie? Adakah pada puncaknya atau pada titik asalan?, titik terendah di mana pada ketika itu, dosa-pahala tidak dihiraukan seolah-olah dunia yang fana ini akan kekal selamanya tidak ada kehidupan selepas ini. Bukan memaksa anda untuk berada pada tikar sejadah 24 jam,seolah-olah itulah sebenar-benar ibadah walhal setiap perkara baik lakukan dengan In the name of Allah pada lafaz, perbuatan dan fikirannya.Sekecik-kecik anda menyebarkan senyuman sedekah, tidur atau makan! Sungguh senang bukan? Mengapa Islam dikatakan payah? Solat?
Saya tidak pernah buat perkara jahat, saya tidak mencuri, saya tidak mengangu orang lain, saya makan duit gaji halal dari pekerjaan saya, saya hanya tidak solat!
!
Adakah sesenang itu? Mengapa anda solat?
1)Adat orang Melayu, apabila kawan, ibu bapa solat,saya dipaksa solat.
2)Apa yang saya tahu, tu rukun Islam. So saya buat.Saya tak tahu kenapa kena solat, saya solat pada penghujung waktu.
3) Allah telah kurniakan saya bermacam-macam nikmat yang tidak terhitung. Mengapa saya sebagai hambanya tidak pernah bersyukur. Saya lakukan kerana Allah, Yang Maha segala-galanya.
Apakah jawapan anda? Tepuk dada Tanya iman anda? Anda sudah ada jawapan bukan.
Sesungguhnya, solat itu mencegah dari perbuatan keji dan mungkar
Sesunggunya, solatku, hidupku, matiku hanya padamu Ya Allah

Di mana pula tahap solat anda? Check dan nilaikan dalam diri. Adakah anda solat First Class atau yang lebih buruk dari itu?? Mari betulkan solat kita…
Pertama
Mereka ini tidak solat bahkan tidak tahu hendak solat. Imam Malik berkata, jatuh kafir kepada mereka yang tidak solat tanpa sebab. Imam syafie berkata, jatuh fasik kalau mereka masih yakin solat itu fardu.
Kedua
Mereka mengerjakan solat secara zahir sahaja, bacaan masih tidak betul, takllid buta, malah sekadar ikut orang sahaja. Mereka tidak pernah mempelajari solat secara serius. Mereka ini tertolak bahkan berdosa besar dan hidup dalam keadaan derhaka kepada Allah Taala.
Ketiga
Mereka mempunyai ilmu tentang solat, tetapi tidak boleh melawan nafsu terhadap tarikan dunia. Jadi mereka ini sekejap bersolat, sekejap tidak solat bergantung kepada hal-hal duniawi (kenduri-kendara, shopping, bekerja, berziarah, bermusafir) mereka ini telah jatuh fasik.
Keempat
Mereka mempunyai ilmu tentang solat, fasih bacaannya, tetapi tidak khusyuk pada setiap bacaannya. Lafaznya pula banyak yang tidak difahami disebabkan sekadar main hafal sahaja. Ini menyebabkan fikiran mereka tidak tertumpu sepenuhnya pada solat yang dilaksanakannya itu tetapi pada dunia dan persekitarannya. Mereka seperti ini adalah lalai dalam solat.
Kelima
Mereka memahami setiap bacaan dalam solat tetapi sayangnya masih tidak dapat menghayati setiap maksud solat itu. Fikirannya masih melayang mengingatkan perkara dunia disebabkan hanya memahami tetapi tidak menghayati. Golongan ini dikategorikan sebagai solat awamul muslimin.
Keenam
Mereka ini seringkali bermain tarik tali di dalam solatnya. Sekali sekala mereka khusyuk, sekali sekala mereka lalai pula. Bila teringat allah secara tiba-tiba, mereka insaf dan sedarlah semula mereka. Mereka ini adalah golongan yang lemah jiwa di mana nafsunya bertahap mulhamah (ertinya menyesal akan kelalainya dan cuba baiki semula, tapi masih tak terdaya kerana tiada kekuatan jiwa)
Ketujuh
Mereka ini mengerjakan solat tepat ilmunya, faham secara langsung bacaan dan setiap lafaz di dalam solatnya. Hati dan fikirannya tidak terbawa-bawa dengan keadaan sekelilingnya sehingga pekerjaan atau apa pun yang dilakukan atau yang difikirkan di luar solat itu tidak mempengaruhi solatnya. Mereka terus istiqamah, hatinya masih dapat memuja Allah di dalam solatnya. Mereka ini disebut orang-orang soleh atau golongan abrar ataupun ashabul yamin.
Kelapan
Mereka ini seperti juga golongan ketujuh tetapi mereka mempunyai kelebihan sedikit iaitu dapat menghayati setiap makna bacaan dan pergerakan dalam solat. Tidak terlintas langsung dengan perkara dunia walaupun sedikit. Pemujaan terhadap Allah dapat dirasai pada setiap gerak dalam solatnya. Inilah golongan yang dinamakan golongan Muqarrabin (Yang hampir dengan Allah).
Kesembilan
Mereka ini adalah golongan yang tertinggi dari keseluruhan golongan tadi, iaitu bukan saja ibadah solat itu dijiwai di dalam solat malahan mereka dapat mempengaruhi di luar solat juga. Mereka yakin solat sebagai punca penyelesaian segala masalah dan menjadi penyejuk hati mereka. Mereka telah ‘mabuk’ dengan solat. Semakin banyak solat, semakin terasa lazatnya. Solatlah cara mereka nak lepaskan kerinduan dengan tuhannya. Ini dapat dibuktikan di dalam sejarah, seperti solat Saidina Ali, beliau tidak sedar panah yang tercapak dibetisnya sedang dicabut. Golongan inilah yang disebut Siddiqin (Yang benar dan haq) (solafus-soleh.blogspot)

Tiada ulasan: